Перший локдаун характеризувався певною хаотичністю, оскільки технологія віддаленого навчання ще тільки опробовувалась, і ми всі шукали різні формати й різне програмне забезпечення, пристосовуючись до нових умов. На цей перехідний період я обрала для себе формат запису лекцій у вигляді доповіді з презентацією, а практичних занять – у вигляді тьюторіалу, який студенти могли передивитись у зручний для них час. Це було особливо важливим, оскільки на той момент багато студентів виїхали з Києва додому, і не всі з них змогли організувати доступ до стабільного інтернету. До речі, тут мені стався в нагоді досвід відео-блогінгу моїх дітей-школярів, які підтримали мене порадами щодо програмного забезпечення і поділились обладнанням. Думаю, що аналогічний досвід, але вже з боку моїх студентів, сприяв успішності такого формату. 20-30-хвилинний тьюторіал для виконання практичних занять виявився легким для сприйняття, дозволив кожному працювати у власному темпі і, та повертатися до перегляду матеріалу. Якщо ж окремі питання залишалися, ми проводили додаткові он-лайн зустрічі. Такий вид робіт є дуже корисним для студентів, які ще не мають значного досвіду підготовки проєктних креслень та їх оформлення.
Зрозуміло, я буду і надалі практикувати таку форму навчання. Щоправда, підготовка, запис і монтаж таких відео-роликів зайняли дуже багато часу (в середньому не менше 8-ми годин виключно технічної роботи на один відео-запис. Ці витрати часу є набагато більшим, ніж підготовка і проведення звичайної лекції або практичної роботи в аудиторії. Тож навантаження на викладача суттєво зростає. Також на той момент в мене не виникало особливих проблем з налагодженням комунікації, оскільки до початку карантину ми зі студентами встигли познайомитися і аудиторно попрацювати разом та вибудувати певний формат роботи. Для мене вони не були віртуальними персонажами, і це дозволяло за аватарками уявляти реальних слухачів.
Наступний період дистанційного навчання під час карантину дався легше. Ми централізовано перейшли на університетську платформу, яка дала можливість упорядковувати групову роботу: викладати матеріали, давати завдання, мати спільні чати тощо. Лекції і практичні я проводжу онлайн і в разі потреби роблю запис для перегляду пізніше. Відвідуваність студентів є іноді навіть вищою, ніж на аудиторних заняттях.
Особисто для мене онлайн-формат має позитивний момент в економії часу на пересуванні, втім, є в певні недоліки, які, як я вже зазначала, лежать в площині комунікації.
Досить важко читати лекцію, коли замість облич твоїх студентів ти бачиш екран, заповнений темними квадратами з ініціалами. Коли в слухачів вимкнені відео, в мене особисто виникає відчуття трансляції інформації в порожнечу. Спроби ввести інтерактивну складову і ставити запитання призводять до втрат часу (адже лекції обмежені розкладом). Ти ставиш запитання або пропонуєш тему для обговорення, і твої слова ніби зависають в повітрі. Починаєш сумніватися, чи тебе чують, перевіряєш зв'язок, а потім нарешті хтось вмикає мікрофон. Усе це відбувається від втрати невербальної комунікації, оскільки я не бачу реакції на інформацію, яку даю, і, відповідно, не можу на неї орієнтуватись.
Мені здається, що нам потрібно виробити певні правила етикету для онлайн-навчання, і це може бути великою темою для обговорень вже зараз, адже ми не знаємо, як надовго затягнеться ситуація з пандемією.
З таким самим викликом стикнулась команда Центру урбаністичних студій під час дослідницької практики «(не)комфортна (не)околиця: Чоколівка». Практика тривала в період жорсткого локдауну, 15 травня – 21 липня 2020 року. Відбір учасників(-ць) і більшість робіт проходили в онлайн-режимі. Студенти деяких груп познайомились між собою лише в останній день, 21 липня, під час презентації фінальних результатів і вручення сертифікатів.